Framtiden för riktigt stora batterier

För de allra flesta handlar batterier om de små AA-batterierna som vi byter i fjärrkontrollen, eller kanske batteriet som är fastlimmat inne i mobiltelefonen. Det finns dock batterier runt oss som är i en helt annan skala. Ett exempel är det gigantiska litiumbatteriet som Elon Musk byggde i Australien. Detta handlar om batterier som används till elförsörjning. I Australien är effekten på 100 megawatt. Det motsvarar energi till 30 000 hushåll.

Behovet för riktigt stora batterier

I våra mobiltelefoner måste tillverkarna hela tiden tänka på begränsad plats. I dag kan ett bolag styra hela sin verksamhet från mobiltelefonen, med till exempel abonnent och växel från Telness kombinerat med redovisning och ekonomi som appar. Detta betyder att telefonen används en stor del av dagen, och vi är vana vid att ladda varje dag. Utöver batterier i mobiltelefoner har vi många andra mindre batterier i hemmet, till exempel i uppladdningsbara verktyg, laptops, ficklampor och leksaker.

Nästa steg uppåt på skalan med olika batterier är batterier som driver elbilar. Nyare elbilar som Kia E-Niro har ett batteri som kan lagra 64 kilowattimmar. Det är ganska mycket. Jämför gärna med en gammaldags glödlampa som ofta hade en effekt på 60 watt. Ett av de stora batterierna i en elbil skulle i teorin kunna hålla en sådan lampa lysande i 64 000 wattimmar / 60 watt = över 1 000 timmar. Dessa stora batterier kräver naturligtvis också laddare med hög effekt. Det är därför snabbladdare är helt nödvändiga för att det skall vara möjligt att köra långt med elbil. Om du skulle försöka ladda upp ett 64 kilowattimmar batteri från ett vanligt uttag med 16 Ampere säkring kommer det teoretisk ta minst 64 / (16 Ampere * 240 Volt ) = 17 timmar.

Nästa steg på trappan med allt större batterier är batterier som skall leverera ström till hem och hushåll. Det finns naturligtvis mindre varianter också på detta området och Teslas Powerwall är faktiskt bara på 14 kilowattimmar. Det går dock att koppla ihop flera batterier för att få en högre total kapacitet. Frågan är hur mycket större batterier som placeras i det vanliga elnätet kan eller borde bli? Exemplet från Australien är naturligtvis extremt.

Är stora batterier verkligen lösningen?

För mobila system, som elbilar, är batterier naturligtvis en bra lösning. Samtidigt är det långt mindre säkert att batterier är svaret på frågan hur man skall kunna hantera toppar i förbrukning.

I Sverige kan vi använda oss av de stora vattenmagasin som finns till vattenkraften. Genom att använda överskottsenergi från vind och sol kan vatten pumpas upp igen i ett magasin. Det får då tillbaka sin potentiella energi, och kan åka igenom vattenkraftverket en gång till när det behövs. Detta kan var en effektivare och billigare lösning än många batterier.